Trzy powody, dla których warto nawiązać współpracę z Inspektorem Ochrony Danych

Po wejściu w życie unijnego rozporządzenia dot. ochrony danych osobowych (RODO) większość przedsiębiorców zastanawiała się, czy warto zatrudnić specjalistę od ochrony danych osobowych. Część z nich uważała, że temat ochrony informacji to temat przejściowy i z czasem ucichnie. Czy tak jest w rzeczywistości? Jak ochrona danych wygląda w chwili obecnej z perspektywy 6 lat od wejścia w życie unijnego rozporządzenia?

Rozwój technologii i wartość informacji

Z pewnością temat ochrony informacji nie traci na wartości, a ustawodawstwo krajowe i unijne próbuje nadążyć na rozwojem technologii, który umożliwia przetwarzanie danych osobowych na szeroką skalę. Dane osobowe są przetwarzane w każdej branży, zaś sama informacja jest cenna i w ciągu najbliższych kilku lat zapewne nic się nie zmieni.

Wiedza specjalistyczna

Pomimo że pierwsze regulacje prawne dotyczące ochrony informacji obowiązywały w Polsce od 1997 r., to jednak do 2018 r. nikt się nimi specjalnie nie przejmował. Doradztwo w tym przedmiocie było nieopłacalne do chwili, gdy organy nadzorcze rozpoczęły nakładanie na podmioty gospodarcze znaczne kary finansowych. Wówczas tzw. specjaliści od RODO zaczęli się pojawiać jak grzyby po deszczu. Trudno było jednak oceniać ich wiedzę, która została zdobyta na potrzebę chwili.

Ryzyko otrzymania kary finansowej

RODO umożliwiło organowi nadzorczemu nakładanie kar finansowych za nieprawidłowe przetwarzanie danych osobowych. Kary bywają zaskakująco wysokie i niosą za sobą ryzyko również start wizerunkowych, które dla przedsiębiorców mogą być bardziej bolesne, aniżeli sama wysokość kary.

Podsumowując: prowadząc przedsiębiorstwo, z pewnością warto skorzystać z pomocy osób specjalizujących się w ochronie informacji z co najmniej kilkuletnim doświadczeniem na rynku. Biorąc pod uwagę rozwój technologii i zakres danych, do których tak łatwo uzyskać dostęp nawiązanie współpracy z Inspektorem Ochrony Danych będzie stanowiło realne zabezpieczenie firmy przez ewentualnymi roszczeniami osób trzecich i stratami wizerunkowymi.